TRAININGSACTEUR

Bent u op zoek naar een betrouwbare trainingsacteur met natuurlijk, respectvol en gevarieerd spel, dan bent u bij mij aan het goede adres. Ik zorg dat de situatie veilig maar ook uitdagend genoeg is voor de trainee. Zo krijgt hij of zij inzicht in het eigen gedrag en de mogelijkheden om dit te veranderen waar het nodig of gewenst is. Ik werk in alle openheid en geef zuivere en liefdevolle feedback.

Mail mij gerust voor meer informatie: carole@carolevanruitenbeek.nl 

Trainingservaring

  • vanaf 2022 via Loo van Eck, Ede, door het land, bij instellingen en gemeentes
  • 2020 trainingsacteur De Apenheul, personeelstraining lastige bezoekers. Hier ook een deel van de workshop gegeven. 
  • vanaf 2019 simulatiepatiënt UT, Master Psychology, Gezondheid en Technologie.
  • vanaf 2019 acteur assessments minor WIGK / GGZ Saxion Hogescholen Enschede
  • vanaf 2018 Berghauser Pont, Amsterdam 
  • 2017 - 2018  MySafeHouse.nl. Trainingen aan medewerkers supermarkten (Borne) /zorginstellingen (Deventer)
  • vanaf 2018  Trainingsacteur Saxion Hogescholen vanuit ZZP: Minor GGZ, Social work. 
  • 2007 - 2017 Saxion Hogescholen. Training geven aan assessmentacteurs 2007-2018. Thema’s uit de dagelijkse praktijk van de hulpverlening
  • 1995 - 2000 Conflicthanteringsbureau “De Spiegel”, Haaksbergen, toenmalige politie opleiding te Lochem, parttime: situaties uit de praktijk

Trainingsopleidingen

  • Acteursbureau Kapok B.V. Opfris trainingsdag januari 2017
  • Voormalig trainingsbureau de Spiegel Haaksbergen
  • Academie voor Expressie door Woord en Gebaar Utrecht, theaterdocent: diploma 1991

Talen

  • Nederlands: goed, in woord en geschrift
  • Engels, goed, in woord en geschrift 

Referentie

juni 2024

Deelnemers coachtraining woningbouwvereniging vertellen op de vraag: hoe vond je het om met de trainingsacteur te werken:

  • Geweldig. Carole is een uitstekende actrice die heel realistisch tegenspel geeft. Ook is ze zich bewust van de drempels die je als deelnemer kan voelen en gaat daar secuur mee om. Ze heeft scherpe observaties en geeft tips die van toegevoegde waarde zijn.
  • Wel erg spannend. Ze koppelde wel goed terug wat goed en niet zo goed ging.
  • Heel fijn, wat een lieve vrouw. En ook erg knap hoe ze de verschillende gedragsvormen zo snel imiteert. Alsof je echt met een collega aan het oefenen bent.  Ik voelde mijzelf meteen op mijn gemak, en dat is wat je wilt bij zo'n opdracht. Je moet toch weer even uit je comfortzone, wat ik nooit heel fijn vind. Maar als je het eenmaal achter de rug hebt, steek je er altijd iets van op en werkt het verhelderend.
  • Spannend van tevoren en ook wel tijdens het oefenen, maar achteraf heel blij mee en super leerzaam!
  • Prettig, ik dacht van tevoren ojee, maar het viel me echt reuze mee. Prettig persoon, empatisch, stelde ook op je gemak.
  • Ze was steengoed. 

25.10.2023 Jetske, trainster

Ik vind het ontzettend fijn om met je samen te werken

Je zorgt gelijk voor een fijne en warme sfeer in de groep. Dit komt omdat je benaderbaar bent, doorvraagt aan cursisten, maar ook kritisch bent op jezelf. Heb je het idee tijdens het oefenen dat je jouw personage niet helemaal te pakken hebt? Dan stop je de scene en geef je gelijk aan: ‘Volgens mij bedoel je iets anders hé?’. Daarna pas je jouw personage aan en leert de cursist zoveel. De scenes voelen ook als écht aan voor hen. Die eerlijkheid en openheid over jezelf zorgt ervoor dat cursisten dat ook durven te doen.

Geef je cursisten feedback vanuit jouw personage? Dan geef je ook goed weer wat het met jouw gevoel doet als persoon. En hoe dat waarschijnlijk voelt voor een ander. Dit doe je door ook jouw ervaringen te delen. Waardoor de cursisten gelijk een beeld hebben bij de situatie. Een voorbeeld hierbij is de casus waarin één cursist gevraagd werd om een woning te zoeken voor een bewoner. Maar de bewoner legde al zijn problemen bij de cursist neer. De cursist had de neiging om ook gelijk al die andere problemen op te lossen voor de bewoner. En toen gaf jij iets moois aan. Je zei dat bewoners soms ook bellen omdat ze alleen iets van je nodig hebben. En het hele verhaal vertellen ze om dat bij jou zo snel mogelijk gedaan te krijgen. Niet iedereen heeft altijd je hulp nodig of wil dat. Soms vervul je een functie. Ondanks dat je de beste intentie hebt, jouw beste intentie zijn niet altijd die van een ander. Je gaf ook aan dat dat best een harde boodschap is om nu te ontvangen. Voor de cursist opende dit wel haar ogen, voortaan hoeft ze niet altijd iedereens problemen op te lossen. J.T. 

24.8.2021 Louis Hollander, Saxion Hogescholen Enschede, docent Hoofdfase Fysiotherapie e.a.

Hoe leer je studenten van de academie gezondheidszorg communiceren met patiënten die cognitief beperkt zijn, dat kan bijna niet zonder rollenspel. Wel heb je dan een goede gastacteur nodig die zo ‘levensecht‘ speelt dat studenten niet eens kunnen bevroeden dat ze te maken hebben met een acteur in plaats van een echte patiënt.

Carole van Ruitenbeek speelt het allemaal, van lichte verwarring, achterdocht tot beginnende dementie. Ze confabuleert, ze spiegelt en toont haar emoties als reactie op de bejegening van de ‘oefenende’ studenten. De les waarin zij speelt eindigt met een rol waarin ze een dementerende in het het stadium van het ‘verzonken ego’ speelt; het één na laatste stadium van dementie. In dit rollenspel wordt het inzicht gegeven en het belang aangetoond van non-verbale en tactiele communicatie.

Ze geeft soms tussendoor via haar spel maar altijd na afloop verbaal feedback over de bejegening die ze ervaart van de studenten. Hoe kan het meer belevingsgericht, meer empathisch.

In evaluaties na afloop zeggen studenten keer op keer dat ze dit een onvergetelijke les vinden.

Dit alles dankzij het sterke spel van Carole.

Louis Hollander, begeleider van bovenstaande lessen.

Docent Hoofdfase Fysiotherapie / fysiotherapeut e.a.

Referentie 25 april 2021 Janneke Tip, docente Saxion Hogescholen Enschede 

"Je bent in staat om de diverse rollen op natuurlijke wijze neer te zetten, waardoor er een dynamiek ontstaat tussen jou en de student. In je spel ben je zowel volgend als ontregelend. Dat laatste is noodzakelijk, omdat de student in staat moet zijn met complexe situaties om te gaan.

In je feedback zorg je ervoor liefdevol, constructief en bemoedigend te zijn. Tegelijkertijd is deze feedback best confronterend, maar laat de student "heel", zodat er ruimte ontstaat voor het leerproces.

Tijdens onze samenwerking zie ik een gedreven, deskundige professional gericht op verbinding en gestuurd door praktische wijsheid, opgedaan door vele jaren (levens) ervaring. Je humor is een bijzondere kracht van je, die bovenstaande alleen maar versterkt."

Janneke Tip, docente Saxion, bij de assessments minor WIGK Saxion Hogescholen Enschede, Social Work.

Raymond van Kammen, Mysafehouse.nl, trainingen aan professionals (agressie en geweld).

Om de realiteit te benaderen werk ik samen met Carole van Ruitenbeek. Een zeer ervaren en bedreven actrice die in staat is om diverse soorten gedrag en typetjes neer te zetten om zodoende de deelnemers in staat te stellen het aangeleerde om te zetten in praktijk situaties. Carole kan zich zeer goed aanpassen aan het gedrag van de deelnemer, geeft fijne en onderbouwde reflecties en is in staat om de situatie aan te vullen naar het niveau van de deelnemers. Ik werk graag met haar samen en hoop deze samenwerking nog lang te mogen voortzetten. Derhalve kan ik Carole van harte aanbevelen voor acteerwerk in de breedste zin van het woord!" Februari 2018.


Carole van Ruitenbeek
J.W. Swiersstraat 2
7521 DP Enschede
06-285 36 956

carole@carolevanruitenbeek.nl